Najbardziej dochodowe sklepy internetowe. Liderzy globalni i lokalni
Wystarczyły tylko trzy dekady, żeby wirtualny handel stał się jedną z najważniejszych gałęzi światowej gospodarki. Kto jednak dominuje w tym wyścigu i jak na tle konkurencji wypadają rodzimi giganci e-commerce? Czas na krótki przegląd największych globalnych i polskich sklepów internetowych.
Wartość sektora e-commerce na świecie i w Polsce
Za wirtualnym handlem idą całkiem realne pieniądze. Co więcej, sumy, które przewijają się w kontekście branży e-commerce, liczone są już w bilionach dolarów amerykańskich. Właśnie takie sumy w swoich raportach podają organizacje międzynarodowe i prywatne firmy analityczne. Informacje na ten temat zbierają m.in. ONZ i Statista.
Globalna wartość handlu internetowego w latach 2022-2023
Według danych zgromadzonych przez Statistę w 2022 roku globalna wartość e-commerce sięgnęła 5,5 bln USD. Minęło ledwie 12 miesięcy, a suma urosła do 6,3 bln USD. Osoby zajmujące się analizami trendów na światowych rynkach przewidują, że w 2024 roku suma transakcji za zakupy w internecie przekroczy 8 bln USD.
Najbardziej dochodowe rynki e-commerce na świecie
Niezmiennie od lat do cyfrowych koszyków najwięcej wkładają mieszkańcy USA. Pozycja tego państwa w sektorze e-commerce nie zmienia się nawet mimo rosnącego w siłę chińskiego rynku. Nadal zajmuje on drugie miejsce we wszelkich rankingach. Na najniższym miejscu w podium znajdują się zwykle mieszkańcy Japonii.
Polski e-commerce na tle Europy Zachodniej
Za Japonią, a także Koreą Południową i Indiami znajduje się szereg państw europejskich – przede wszystkim Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Czy wśród nich jest również się Polska?
Tutejszy e-commerce ma tylko ułamek wartości generowanych przez zachodnie odpowiedniki. Najbardziej dochodowy z europejskich rynków, czyli brytyjski, wart jest ok.1 bln USD. Nad Wisłą wszyscy łącznie zarobili 26 mld USD.
Handel internetowy w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Nieporównywalnie mniejsze zyski w stosunku do krajów zachodnich nie są powodem do narzekań dla rodzimych sprzedawców. Polski e-commerce jest najbardziej dochodowym ze wszystkich państw Europy Centralnej i Wschodniej.
Nie brakuje też prężnie rozwijających się wielkich firm i małych podmiotów. Stanowi to dobry powód, by dołączyć najpierw do tych drugich. Od czego zacząć? Najlepiej od przeczytania tekstu na stronie internetowej https://zarabiajprzez24.pl/sklep-internetowy-od-czego-zaczac/.
Na uwagę zasługuje także pozycja dużo mniejszych Czech i Słowacji, które zajmują kolejne pozycje w zestawieniach. Nie można jednak wykluczać, że w najbliższych latach któreś z tych państw (albo oba) prześcignie Rumunia. Kolejne duże rynki e-commerce w tej części świata to Węgry i Chorwacja.
Największe sklepy internetowe świata w 2023 roku
W ostatnich dekadach XX wieku pojawiło się całkiem sporo firm, które są bogatsze niż wiele państw. Najlepszym przykładem jest niezmiennie najbardziej dochodowy sklep internetowy świata.
Ogromne kwoty przewijają się również w kontekście innych światowych gigantów e-commerce. Są nimi kolejno:
-
Amazon;
-
Alibaba;
-
Walmart.
Amazon – światowy lider e-commerce
Historia firmy Amazon to przykład pokazujący, że warto stawiać na swoją wizję wbrew wszystkim. Gdy w 1994 roku Jeff Bezos zakładał swój biznes, pewnie nie spodziewał się, że niemal 30 lat później jego przedsiębiorstwo osiągnie przychód na poziomie 167 mld USD. Właśnie taki wynik został zanotowany w IV kwartale 2023 roku.
Amazon to obecnie światowy lider w dostarczaniu produktów kupionych w internecie. Firma z Seattle już od dawna nie jest jednak tylko sklepem internetowym. Dużą popularnością cieszy się jej serwis streamingowy Prime Video i głośniki wyposażone w asystentkę głosową Alexa. Amazon to również właściciel Twitcha oraz serwisu z informacjami o filmach – IMDb.
Alibaba, czyli chiński gigant handlu internetowego
Potencjał gospodarczy państwa z Dalekiego Wschodu jest niemal nieprzebrany. W związku z tym nie powinna dziwić obecność chińskiej firmy w zestawieniach najbardziej dochodowych e-sklepów. W 2023 roku gigant e-commerce zaraportował przychód wynoszący 125 mld USD.
Taki wynik i jego wzrost o 5,44% w każdym roku mogą budzić podziw, ale skłaniają też do pytań o przyszłość koncernu. Po latach wspierania wolnego rynku chiński rząd wraca do centralnego sterowania gospodarką. Zapewne stąd Jack Ma, prezes i założyciel Alibaby, podjął decyzję o podziale przedsiębiorstwa na mniejsze podmioty.
Za obecne rezultaty finansowe odpowiadał bowiem nie tylko sklep AliExpress, ale także działy logistyki, rozrywki i inne kierowane głównie do konsumentów z Państwa Środka. W niedalekiej przyszłości niewiele z nich pozostanie w strukturach koncernu Alibaba. Jedną z osobnych spółek ma zostać właśnie AliExpress.
Walmart – największy supermarket świata
Jakiego przedsiębiorstwa można byłoby się spodziewać na podium? Shein, Shopify lub innej chińskiej firmy mającej miliony klientów tylko w swoim kraju. Tymczasem więcej warta niż one okazała się największa amerykańska sieć marketów spożywczych. Jej przychód w 2023 roku wyniósł 82 mld USD. Co ważne, w tym przypadku trzeba zaznaczyć, że ta kwota odnosi się do sprzedaży online, a nie całej.
Kolosalne przychody Walmartu pokazują, jak wiele można osiągnąć mimo braku obecności na kluczowych rynkach. Spółka założona przez zmarłego w 1992 roku Sama Waltona ma sklepy tylko w czterech krajach – USA, Kanadzie, Meksyku i Wielkiej Brytanii. Przed laty firma planowała ekspansję w Europie, także w Polsce. Plan został jednak porzucony i do dziś o podobnych zamiarach nie słychać.
Liderzy polskiego e-commerce w 2023 roku
Polski rynek e-commerce jest dość odporny na zakusy zagranicznych gigantów. Najlepszym przykład to Amazon. Choć koncern Jeffa Bezosa dominuje na świecie, nad Wisłą zdobył tylko niewielkie udziały rynkowe. AliExpress i Shein także mają swoje grono klientów, ale daleko im do liderów lokalnego e-commerce.
W pierwszej trójce znajdują się tutejsze platformy sprzedażowe:
-
Allegro;
-
Ceneo;
-
RTV Euro AGD.
Pozycja Allegro raczej nie ulegnie zmianie w najbliższych latach. Trudno wyobrazić sobie firmę, która byłaby w stanie przejąć ponad 70% rynkowych udziałów giganta.
Mimo tego w polskim e-commerce prawdopodobnie jest jeszcze miejsce na nowe sklepy. Taką nadzieję mają m.in. przedstawiciele firmy Comarch, która w czerwcu 2023 roku otworzyła serwis Wszystko.pl. Na polskiego klienta liczy też chińskie Temu.