• Wtorek, 19 listopada 2019r.

Kancelaria notarialna - kiedy trzeba się do niej udać?

notariusz

Czasem każdy z nas musi niestety udać się do prawnika. Nawet jeśli byśmy nie chcieli, w niektórych sytuacjach potrzebujemy po prostu porady prawnej i spojrzenia na nasze problemy okiem specjalisty, który doradzi co z nimi zrobić i jak je rozwiązać. Znacznie częściej jednak kierujemy swoje kroki do specjalnego rodzaju prawnika - notariusza. To osoba zajmująca się sporządzaniem aktów notarialnych, które są dowodami przeprowadzenia jakiegoś działania - na przykład zakupu nieruchomości. Nie zawsze wizyta w kancelarii notarialnej jest potrzebna, ale często ludzie nawet nie zdają sobie sprawy, że jakaś sytuacja podobnej wizyty wymaga! Warto więc dowiedzieć się więcej na ten temat.

Kancelaria notarialna i notariusz

Notariusz to osoba zaufania publicznego, która posiada określone, specyficzne zadania do wykonania. Świadczy je na rzecz ludzi, będących jego klientami. Notariusz jest prawnikiem, powoływanym przez ministra sprawiedliwości do sporządzania aktów notarialnych i wykonywania różnych innych czynności notarialnych. Kancelaria notarialna jest miejscem, gdzie notariusz pracuje. To właśnie tam dokonywane są czynności notarialne, chociaż nie ma przeciwwskazań, by były one wykonywane również w innych miejscach, jeśli przemawiają za tym okoliczności czy też charakter danej czynności. Warto wiedzieć, że taka kancelaria notarialna może być prowadzona przez jednego notariusza, bądź też może w niej pracować kilku notariuszy. W takiej sytuacji jednak zawsze każdy notariusz odpowiada samodzielnie za powierzone mu zadania i ich zgodność z prawem. 

notariuszpolski.pl

Kancelaria notarialna - kiedy jest niezbędna?

Przeciętny człowiek do kancelarii notarialnej udaje się kilka razy w życiu. Dlatego też zawód ten cieszy się dużym prestiżem i popularnością, a dobrzy notariusze są poszukiwani i wzajemnie polecani przez klientów. Notariusz sporządza bowiem różne akty notarialne, czyli dokumenty urzędowe, które potwierdzają dokonanie jakiejś czynności. Co za tym idzie, wszystkie ważne dokumenty urzędowe muszą po prostu posiadać jego potwierdzenie. Tylko w takim wypadku nabierają mocy prawnej. Podobnego potwierdzenia wymaga między innymi sprzedaż/kupno mieszkania, darowizna nieruchomości, spisanie intercyzy, spisanie lub odwołanie testamentu, poświadczenie pełnomocnictwa - i podobne sytuacje. Do kancelarii notarialnej musimy udać się nawet wówczas, gdy chodzi nam o zyskanie potwierdzenia prawdziwości jakiegoś dokumentu. 

Czym zajmuje się notariusz?

Sam notariusz zajmuje się jednak znacznie większą liczbą czynności. Między innymi sporządza poświadczenia, wręcza oświadczenia, a także tworzy - na zlecenie - projekty aktów, oświadczeń, czy też innych, podobnych dokumentów. Kto ma jakieś cenne rzeczy do przechowania, również może się z tym udać właśnie do notariusza. Można u niego zostawić pieniądze, ważne dokumenty, albo na przykład papiery wartościowe. Mogą to być zresztą nawet cenne rzeczy w postaci elektronicznej - zapisane na specjalnych nośnikach danych. 

Więcej na notariusze.edu.pl

Share :

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Może Cię zainteresować

Umowa o pracę

  Umowa o pracę ___________________________________________________________...