Jakich błędów unikać podczas eksploatacji maszyn gąsienicowych?
Nieprawidłowa eksploatacja maszyn gąsienicowych generuje ogromne koszty. Podczas pracy podwozie narażone jest na spore obciążenia związane z negatywnym oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Z tej przyczyny podczas eksploatacji maszyny należy zwrócić szczególną uwagę na dobre praktyki, aby zminimalizować koszty naprawy i konserwacji podwozia.
Kiedy podwozie się zużywa?
Zużycie definiowane jest przede wszystkim jako trwała utrata materiału wskutek kontaktu występującego pomiędzy dwiema powierzchniami. W przypadku podwozia najczęściej występuje zużycie adhezyjne, które występuje podczas interakcji pomiędzy dwiema płaszczyznami styku, co ostatecznie prowadzi do pęknięcia oraz zużycie ścierne występujące podczas tarcia pomiędzy szorstką a miękką powierzchnią. W przypadku maszyn gąsienicowych negatywne zjawisko nadmiernej eksploatacji podwozia skutkuje niewłaściwym korzystaniem z maszyny. Mowa przede wszystkim o nadmiernej prędkości, która przyspiesza amortyzację elementów takich jak tuleje, rolki oraz koło napędowe i koła napinające. Praca z mniejszym obciążeniem, przy zachowaniu mniejszej prędkości, jest bardziej efektywna i nie prowadzi do negatywnych skutków wiążącymi się w dodatkowymi kosztami.
Czego nie należy robić?
Maszyny i eksploatacja to temat bardzo szeroki, jednak można wskazać czynności, które negatywnie wpływają na ogólny stan podwozia. Głównym błędem, który powielany jest przez operatorów maszyn gąsienicowych, jest korzystanie z pojazdu poza terenem budowy. Dodatkowo obracanie pojazdu gąsienicowego przeciwbieżnie przyczynia się do nadmiernego zużycia sprzętu. Aby podwozie nie uległo uszkodzeniu, należy unikać skręcania wyłącznie w jednym kierunku. Stosując tę praktykę, podwozie zużywa się asymetrycznie, narażając właściciela maszyny na dodatkowe koszty. Koło napędowe powinno być zawsze z przodu, toteż wskazane jest unikanie jazdy koparką z kabiną obróconą w stronę końca koła napędowego. Doświadczeni pracownicy zwracają także uwagę na położenie przedniego lemiesza, który nie powinien być zbyt stromo nachylony, ponieważ może kontynuować spychanie, gdy nie występuje taka potrzeba. Pod odpowiednim kątem musi znajdować się także zrywak.
Aby części do maszyn budowlanych wolniej się eksploatowały, powinno się respektować obowiązujące przepisy BHP i wystrzegać się wskazanych powyżej czynności. Warto zwracać uwagę na technikę eksploatacji maszyny, gdyż niewłaściwe praktyki przyspieszają zużywanie się podwozia. Wpływa to bezpośrednio na koszty związane z naprawą.
Artykuł partnera